به گزارش خبرنگار مهر، صنعت شوینده یکی از صنایع کوچک بازار سرمایه است، این صنعت اما بسیار مهم و استراتژیک بوده و نیاز روزمره مردم در تمامی خانهها است، در این گزارش به صورت مختصر نگاهی به صورت سود وزیان و درآمدهای عملیاتی ۳ نماد شوینده بورس میاندازیم:
نماد شوینده
مدیریت صنعت شوینده ت. ص. بهشهر (شوینده) - بازار اول (تابلوی فرعی) بورس قرار دارد این نماد دارای eps خوب در محدوده ۱,۵۸۲ ریال است، اما نکته منفی این نماد pبرe بالای ۱۴ است در صورتی که pبرe تی تی ام این نماد ۱۴.۹۱ است، pبرe متوسط این گروه ۹ است. آخرین گزارش ۳ ماهه این نماد منتهی به انتهای اسفند سال ۱۴۰۱ بوده که این نماد با افزایش ۳۷ درصدی درآمدهای عملیاتی همراه شده و درامد سه ماهه آن به ۳۹ میلیارد تومان رسیده است.
سود عملیاتی این نماد اما با افزایش بیشتری نسبت به درآمد مواجه شده و با افزایش ۵۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۶ میلیارد تومان رسیده است. سود خالص این نماد هم همان ۵۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل و همان ۳۶ میلیارد تومان است در نتیجه حاشیه سود خالص و ناخالص آن برابر بوده و به عدد ۹۲ درصد رسیده است.
حاشیه سود این نماد سال قبل ۸۰ درصد بوده است که با افزایش ۱۲ درصدی در سال جاری به ۹۲ درصد رسیده است. نکته اینجاست که این نماد هلدینگ بوده و مدیریت چند نماد شوینده را بر عهده دارد و نمادهای شوینده دیگر به این میزان حاشیه سود بالا ندارند.
نماد شپاکسا
نماد شپاکسا یا همان شرکت پاکسان یکی از نمادهای شوینده بازار سرمایه است که زیر مجموعه نماد شوینده محسوب میشود، درآمدهای عملیاتی این نماد با افزایش ۴۶ درصدی همراه شده و به ۶۳۵ میلیارد تومان رسیده است، نکته مثبت برای شپاکسا این است که سود ناخالص این نماد با افزایش ۱۷۱ درصدی همراه شده و به ۴۹ میلیارد تومان رسیده است، اما این نماد همچنان در حال زیاندهی است اما نکته مثبت کاهش زیان این شرکت از ۵۵ میلیارد تومان به ۲۱ میلیارد تومان است.
نماد پاکشو
گروه صنعتی پاکشو نماد دیگر بازار سرمایه است که دارای eps در محدوده ۱۶۷ ریال است، این نماد pبرe و pبرs بالا دارد و به همین علت وضعیت بنیادی ضعیفتری نسبت به نماد شوینده دارد، اما نکته مثبت پاکشو درآمدهای بالای عملیاتی است، این نماد در آخرین صورتمالی خود که مربوط به انتهای آذر سال قبل است با درآمد عملیاتی ۵ هزار و ۴۴ میلیارد تومانی همراه بوده است.
سود ناخالص این نماد نیز ۱,۲۵۶ میلیارد تومان بوده است. حاشیه سود ناخالص این نماد در سال قبل ۲۵ درصد بوده که نسبت به سال قبل خود با افزایش ۵ درصدی همراه شده است، حاشیه سود خالص این نماد نیز با افزایش یک درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به ۱۱ درصد رسیده است.
جمع بندی
به غیر از نماد شوینده که در اصطلاح یک هلدینگ بوده و دارای حاشیه سود به شدت بالایی است، نمادهای دیگر شوینده با حاشیه سود کم در حال فعالیت بوده و نکته اینجاست که این نمادها با قیمت گذاری دستوری و وضعیت نابسامان ارز دست و پنجه نرم میکنند به طوری که در برخی از امور مواد اولیه را با دلار دریافت کرده و برای فروش به ما به ازای دلار به ریال دچار محدودیت قیمت گذاری بوده که کار را برای آنان سخت کرده است.